Blog

World of Warcrafts fraktioner kolliderer - Cross Faction Play kommer til Azeroth

Spiller du Horde eller Alliance? Et spørgsmål, som ellers har været det hyppigst spurgte i Azeroth, bliver nu muligvis redundant fremover. Selvom vi ikke med sikkerhed kan sige præcis hvordan WoWs fremtid kommer til at se ud, så er det i hvert fald tydeligt at spillet er i gang med at udvikle sig og ændre markant ved dets fundament.

 

Horde og Alliance spillere - nu side om side

I 1994 lancerede Blizzard Entertainment spillet Warcraft: Orcs & Humans, som endte med at blive et legendarisk spil, som senere blev realiseret som verdens mest populære MMORPG franchise: World of Warcraft

Siden begyndelsen har hovedfokusset været den evige kamp mellem det røde og blå hold. Ud af krigens konflikt fødes kulturel adspredelse, i og med at landegrænser optegnes kraftigere og det dermed bliver nemmere (og også mere relevant) at definere hvem folk er modsat hvem de ikke er. 

Azeroth (planeten som Warcraft universet centrerer sig omkring) huserer et væld af forskellige racer, som alle sammen har forskellige livsfilosofier, politiske systemer og religiøse overbevisninger blandt sig. På trods af racernes store forskelligheder, har der altid været samling under et af de to bannere, som dermed definerede de forskellige grupper som allierede med the Horde eller the Alliance. Men i fremtiden kommer det til at blive muligt for de to hold at spille sammen i grupperet indhold, hvilket vil gøre kø tider hurtigere - men det er ikke uden kontroverser. 

 

Begrænsninger og muligheder

Dog har WoWs direktør, Ion Hazzikostas, meldt ud, at de to fraktioner i fremtiden vil kunne spille sammen i en række forskellige situationer, men at visse områder stadig forbliver opdelt i Alliance og Horde. I pressemeddelelsen bliver det gjort klart, at man fremover vil kunne gå i dungeons, raids* og Rated Battlegrounds med en blandet skare af horde og alliance spillere, hvis man ønsker dette. 

Gruppens leder kan dog også vælge at lukke gruppen af for den anden factions befolkning, så tingene forbliver som de altid har været. Men med en faldende spiller skare, er dette muligvis ikke den smarteste løsning, hvis man gerne vil finde en gruppe til at klare dungeons eller mythic raids med hurtigt. 

Når en Alliance spiller f.eks. inviterer en Orc fra the Horde med på sit hold, og de mødes i den åbne verden, for f.eks. at løbe hen til en dungeon indgang, så vil de to karakterer være i stand til at angribe hinanden, selvom de er i gruppe sammen. Dette er gjort for at opretholde det kanoniske fjendskab mellem de to hold. Det øjeblik man går ind i specifikt grupperet indhold (f.eks. en dungeon), vil man i stedet kunne arbejde sammen og deles om loot drops. 

Kommunikation, kamp og hjælp

Hvis du er en del af et aktivt cross-faction community (eller fællesskaber, som vi kalder dem på dansk), som jo i forvejen fungerer lidt som en factionless guild, eller hvis du har en BattleTag / RealID ven, som er af den modsatte faction, vil det i fremtiden blive muligt at invitere vedkommende til en gruppe og derefter lave indhold sammen. 

Bare det, at man vil kunne være i gruppe med sin ven fra den modsatte faction og skrive sammen i gruppechatten er en stor forandring (selvom almindelig chat gennem RealID osv. har været mulig længe). 

Mange spillere vil nok have gode minder om første gang de løb ind i en spiller fra den modsatte faction. Hvis man prøvede at kommunikere med hinanden, ville det ende ud i at spilleren faktisk “talte” i grupperingens typiske sprog; Common for Alliancen og Orcish for Horden. Det er også herfra at internet slang såsom ‘Kek’ kommer fra - da dette var ordet, som Alliance spillere så på deres skærm, hvis Horde spillere forsøgte at skrive “Lol” (laughing out loud). 

 

Nedlæggelsen af boosting som resultat af WoW Game Tokens?

Udover at World of Warcrafts faction krig nu hypotetisk set kan ende med at blive langt mindre vigtig, så er der også kommet andre informationer ud, over de sidste par dage. Blandt andet har holdet bag WoW været ude og sige, at de tager stærk afstand fra spillere og fællesskaber, som gør brug af eller tilbyder såkaldte booster tjenester. 

 

Hvad er en booster tjeneste?

  • En booster service, som det kaldes på engelsk, er et foretagende, hvor et individ eller en gruppe af individer i et spil (i dette tilfælde World of Warcraft) tilbyder at hjælpe spillere med at nå visse dele af spillets indhold, som de ellers ikke selv ville være i stand til. Booster tjenesten kommer i mange former - for eksempel har der i mange år eksisteret hjemmesider som solgte guld for rigtige penge, samt booster tjenester, som kunne få din karakterer op i level, uden at du skulle gøre noget (ud over at betale for det). 
  • I mere moderne tider er der begyndt at komme boostere, som hjælper folk med at nå højere op i niveau til raid sæsoner - eller som hjælper med at skaffe gear til personer, som gerne vil raide på højt niveau, men som ikke har tiden til at dedikere sig 100% til det. 

 

Nu er boosternes dage talte - det er nemlig blevet meldt ud, at folk som enten tilbyder dette eller gør brug af det, risikerer at blive bannet fra spillet for altid (selvom de dog ikke definerer straffen komplet og blandt andet også siger, at det i nogle tilfælde muligvis vil være nok med en advarsel). 

 

Generelt set kan vi konstatere, at der er i gang med at ske en stor udvikling hos Activision Blizzard og i World of Warcraft universet. Dette er muligvis blot det første skridt ud af mange, som vil ende med at omdefinere MMORPG titanen - og dermed enten solidificere den som kongen af MMORPG genren, eller ende med at ødelægge dets omdømme endnu mere end Activision Blizzard allerede har gjort over de sidste syv år. 

 

*Der er dog visse begrænsninger i nogle dungeons og raids, da præmissen for disse er baseret på fraktionsopdelt indhold. Her er der blandt andet tale om Icecrown Citadel, Battle of Dazar’alor og Trial of the Crusader.