Blog

Webshopguide: fire tekniske fejl webshopejere overser på deres hjemmesider

I takt med at e-handlen bliver stadig mere udbredt, er der flere og flere danskere, som vælger at tage springet og starte deres egen webshop. Det betyder også, at flere bliver dygtigere og dygtigere til at stå for dele af deres digitale markedsføring, men et sted hvor mange har problemer, er når det kommer til såkaldt teknisk-søgemaskineoptimering. Og i takt med at konkurrencen på nettet bliver hårdere vægter Google de tekniske aspekter af SEO højere end tidligere. Netop derfor kommer der her en kort guide mere fire ting, som mange webshopejere glemmer i deres arbejde med deres webshop.

1: Duplikeret indhold – spring ikke over hvor gærdet er lavest

Det første, og ofte største problem, som mange danske webshops kæmper med, er såkaldt duplikeret indhold. Indholdet på din side spiller en afgørende rolle for din hjemmesides placering i søgemaskineresultaterne. Derfor er det afgørende, at man bruger både tid og energi på at producere noget godt indhold til din side. Men selv hvis man har produceret noget unikt indhold på din side, så er der stadig en risiko for, at man kan komme til at udsætte sig selv for duplikeret indhold.

Dette kan opstå, særligt hvis man har et filter på sin hjemmeside, som mange webshops har, eller hvis man både har en www. og en ikke-www-version af sin hjemmeside. Google vil i så fald opfatte det som om, at der findes to forskellige hjemmesider med det samme indhold, hvilket resulterer i duplikeret indhold for begge sider.

2: Hastighedsoptimeringen – lad være med at spare her

Et andet sted, hvor man som webshopejer bliver nødt til at få pengepungen op ad lommen, er når det kommer til at få sin hjemmeside hastighedsoptimeret.

Uanset om man har en almindelige hjemmeside eller en decideret webshop, så er det afgørende, at den lever op til søgemaskinernes krav til hastighed. Her har Google sin egen test som man kan tage og her er det ikke en fordel for ens placeringer, hvis ikke man scorer en score på mindst 80/100 på både computere og mobile enheder.

Så uanset om man synes, at ens hjemmeside er tilpas hurtig, så er det vigtigt at tage Googles egen test, så man får svar for sin sag. Ofte er det komprimering af billeder der er det store problem for hjemmesider. Her kan man dog navnlig hvis man bruger WordPress overveje at downloade pluginnet Kraken, der kan komprimere dine billeder med op til 60%. Hvis du vil se en side der lever fuldt op til Google krav for hastighedsoptimering finder du det hos tandlægerne i Aarhus på denne side.

3: Mobilvenlighed – flere søgninger kommer fra mobilen

En tredje ting som mange hjemmesider ikke er i stand til er at være mobilvenlige dette er et stort problem, da flere og flere søgninger såvel som køb rykker sig fra computerne over på tablets og smartphones. Igen har Google her sin egen test som man bør tage.

Ligesom med hastighedsoptimeringen er dette ikke et sted hvor man som iværksætter skal spare penge, da man på den lange bane kommer til at tabe penge ved ikke at være tilstede på mobilen. I dag er det cirka 10% af alle køb, der sker via smartphones og dette tal forventes kun at stige i fremtiden. For at en side skal være mobilvenlig skal den først og fremmest være komprimeret korrekt, så man ikke skal scrolle mange gange for at komme fra a til b på siden, da skærmen er mindre og dermed kan man hurtigt miste overblikket. Hvis du vil se et eksempel på en mobilvenlig hjemmeside, kan du finde det hos webshoppen Wattoo.dk der sælger elartikler

4: Kanibalisering – få styr på dine kategorier eller bliv straffet

Den sidste ting, som man skal være meget opmærksom på, når man starter en webshop er, at man får foretaget en korrekt og simpel kategoriinddeling af sine produkter.

Her er der desværre mange webshops, der kommer til at placere de samme produkter under forskellige produktkategorier.

Dette kan også godt lade sig gøre, så længe at man ikke opretter forskellige landingssider for de samme produkter under forskellige underkategorier på siden. Hvis man for eksempel placerer to forskellige landingssidder – med forskellige URL’er – med de samme produkter, under to forskellige underkategorier på sin side, så vil Google ikke kunne vide, hvilken en af de to sider den skal vælge at overføre værdi til, når man arbejder med digital markedsføring. De to sider bliver derfor konkurrenter fremfor allierede. De to sider kommer dermed til at ’spise’ hinanden og derfor kaldes dette kannibalisme.

Hvis man har mange produkter, som kan være svære at inddele i kategorier, kan man i stedet overveje at placere sine produkter efter brands. Hvis man kun sælger et produkt, såsom sportssko eller neglelak kan man med fordel overveje at vælge denne fremgangsmåde hvis man ønsker ikke at bliver offer for kanibalisering.  Hvis du vil se et godt eksempel på en hjemmeside der benytter denne fremgangsmåde, finder du det her.