Blog

Top 4 brancher der hurtigst gik digitale

Det er ingen hemmelighed, at nettet med tiden er eksploderet, og flere og flere servicer og produkter kan findes online – og for dem, som endnu ikke er kommet online, er det ved at være sidste chance for at kunne følge med udviklingen og overleve. Men nogle brancher fik øjne op for de digitale muligheder hurtigere end andre i tidernes morgen.

Bankerne – fra fysisk filial til online selvbetjening

En af de brancher, der i større og større grad bliver digitaliseret, er bankerne. Vi er vant til bankfilialer i hver lokal by, men efterhånden er det blevet svært at finde en fysisk bank i nærheden af sit hjem. I stedet er der kommet online adgang til ens økonomi med blandt andet netbank, og selvbetjeningen er i den grad også øget, så kunderne nemt kan sidde derhjemme og ordne ting, de ellers tidligere skulle ned i banken for at få hjælp til. Den personlige kontakt er blevet mindre vigtig for mange, og samtidigt er der kommet større efterspørgsel efter nem og hurtig adgang til bankerne via digitale tjenester - især for de unge.

Når der skal lånes penge, har den digitale udvikling også gjort det nemmere for kunderne at sammenligne tilbud online, og der er derfor kamp om blandt andet boligkøberne. Hvis kunderne skal have et bank- eller realkreditlån, kan det nu nemt gøres online. Tidligere krævede dette i stedet personligt fremmøde nede i banken midt i arbejdstiden. Den nye digitale udvikling har derfor gjort det nemmere for kunderne at tilpasse det med sit privat- og arbejdsliv, og de banker og andre låneudbydere, der ikke er helt med online, kan derfor hurtigt komme bagerst i køen. Det er derfor essentielt for alle banker at tilbyde mange af deres servicer online og følge med dem, der hurtigt fulgte den digitale trend til at starte med.

Fra avisannoncer til digitale boligsøgninger

En anden branche, som også hurtigt fulgte den digitale trend, er boligmarkedet. Tilbage i tiden kunne man finde annoncer i specifikke sektioner i aviserne, hvor man her kunne se boliger til salg eller leje.

Selvom der stadig er huse og lejligheder til salg i dagens aviser, ses de fleste boliger i dag online, om det så er leje-, andels- eller ejerbolig. Det er underordnet, om du skal finde en lejebolig i Ålborg eller et hus i Næstved, med nogle få søgninger kan du hurtigt finde frem til diverse alternativer og muligheder.

Mange har også udskiftet de traditionelle ejendomsmæglere ud med selvsalg på nettet. Der er altså flere, der har måtte tilpasse sig til den digitale udvikling for at kunne følge med.

Udskiftning af datidens rejseagenter

Hele rejsebranchen er også en branche, der hurtigt kom med på den digitale bølge. I form af høj konkurrence på rejsemarkedet, og de lavere omkostninger, der er forbundet med den digitale løsning, har flere og flere i den branche også hurtigt digitaliseret sig. De færreste kunder har behov for en agent, der kan hjælpe med at bestille ens rejse – de fleste finder nu selv drømmerejsen online uden at bruge penge på dyre mellemled,

Det er gældende, når der både skal findes flybilletter og hoteller – der findes nu mange online rejseagenter og samtidigt mange platforme, der hjælper kunderne med selv at sammenligne priserne og finde frem til den billigste mulighed.

Det er altså de færreste, der i dag går ned i en fysisk butik for i samarbejde med en rejseagent planlægger og booker sin to ugers rejse til Spanien. Dette fandt rejsebranchen tidligt ud af og kom hurtigt online.

Overblik over ens muligheder a-kasse

Også når det kommer til eksempelvis a-kasser og fagforeninger, er der et hav af muligheder, og det har tidligere været lidt af en jungle at finde frem til den rette og overskue det fulde marked. Derfor er mange af disse netop rykket online for nemt at kunne vise sit produkt og service – denne gennemsigtighed er til stor glæde og gavn for kunderne.

Alt efter om man arbejder inden for erhvervsverdenen og derfor vil foretrække en a-kasse som eksempelvis CA a-kasse eller i stedet for skal finde en anden a-kasse, der passer til netop ens arbejdsområde, er nettet en smart løsning for rigtig mange kunder, når de forskellige muligheder skal undersøges.

Dette har især mange af de mindre udbydere også fundet ud af og for netop at kunne fange kunder, har den digitale vej været nødvendig.


Ikke nok med at det i mange brancher har gjort det langt nemmere for kunderne, at de er blevet digitaliseret – brancherne selv har herved også sparet en masse omkostninger, og nemmere kunne ramme kunderne netop der, hvor de befinder sig. Især i brancher med mange udbydere er konkurrencen spidset til, og det er gået op for de fleste, at kunderne og deres tegnebog findes online – nogle brancher har bare været hurtigere til at få øjnene op for dette end andre.