Blog

Overvejer du at blive iværksætter? Tre tips

Rigtig mange danskere springer i disse år ud som iværksætter. Dette skyldes blandt andet et øget fokus på iværksætteri i den offentlige debat, iværksætterselskabernes (IVS) entré og driftige unge, der vælger livet som selvstændig frem for en karriere som lønmodtager. Går du selv med tanken om at starte dit eget, finder du i denne artikel tre simple tips til, hvordan du kommer i gang, og hvad du skal huske som herre i eget hus.

 

 

Du behøver ikke flere flere millioner for at komme i gang

Det tager ikke mange sekunder at finde hundredvis af historier på nettet om iværksættere, der må gå fra hus, kone og børn som et resultat af et fallerende virksomhedseventyr. Mange danskere forbinder livet som selvstændig med en betydelig personlig og økonomisk risiko, dels grundet investeringsbehovet, men mange frygter også konsekvenserne ift. venner og familie. Der er dog ingen, som siger, at du behøver at pantsætte hverken villa eller Volvo for at kunne kalde dig iværksætter. Det eneste, du behøver for at starte din egen hjemmeside eller webshop på nettet, er nemlig et billigt webhotel, et Wordpress tema og en smule teknisk snilde – du kan typisk komme i mål for mindre end tusind kroner, hvis din plan er at sælge varer eller tjenesteydelser på nettet, hvor danskerne handlede for mere end 100 milliarder kroner i år 2016.

Find en niche

Mange går med drømmen om at blive selvstændig, men mangler et produkt eller en service, de kan sælge. Det er selvsagt svært at være opfindsom – man opfinder jo ikke bare den dybe tallerken efter et par timer. Et godt råd, hvis du ønsker at blive iværksætter, er at fokusere på en niche, hvor konkurrencen ikke er særlig stor. Her er det bestemt tilladt at være kreativ. Lyt og observer, når venner eller familie brokker sig over hverdagens problemer. Måske oplever de tit et problem, du kan udvikle en løsning til? Et nichemarked vil helt naturligt være småt, men til gengæld skal du ikke kæmpe med Gud og hvermand på prisen, og dine kunder vil typisk være mere loyale.

Vis dit værd – opbyg referencer

Som ny iværksætter kan det være vanskeligt at opbygge et kundegrundlag, der gør, at du kan leve af den indkomst, din virksomhed skaber. Selv med en velfungerende hjemmeside, skarpe priser og et nichepræget produkt/ydelse vil du højst sandsynligt opleve, at den første rum tid ikke just er nogen dans på roser. I så fald kan det anbefales at tilbyde dine tjenester eller produkter til potentielle kunder til en særdeles favorabel pris – mod at du må benytte deres navn og/eller logo som reference. Referencer er guld værd, og kan du fremvise anerkendte firmaer eller personer som en del af din portefølje, skaber det både større tillid og troværdighed ift. nye kunder. På denne måde får du ligeledes testet dit produkt på markedet. Feedbacken fra den første håndfuld kunder bør du i den grad tage ved lære af – både ift. selve produktet eller ydelsen, men også i relation til den samlede oplevelse, herunder eksempelvis kundeservice og levering.