Blog

Linkbuilding 2017

Google anvender mere end 200 forskellige faktorer til at bedømme en hjemmesides mest hensigtsmæssige placering i deres søgeresultater.

Det er områder opdel med mange underområder sm vægtes forskellige og alle anvendes til at finde ud af, hvad hjemmesiden omhandler og hvor højt den bør placeres p forskellige typer at søgninger.

Et område der har mest indflydelse på rankingen, er antallet af forskellige domæner der linker ind til hjemmesiden. Det er meget tydelige i de mange undersøgelser der hvert år laves af Googles algoritmer og hvilken indflydelse forskellige områder har på rankingen.


Hvordan anvender Google links?

Mange af de faktorer Google ser på, har til formål at analyserer hvad en hjemmeside nøjagtigt omhandler og hvor høj kvalitet hjemmesiden er af.
Når det er på plads, er spørgsmålet hvor højt hjemmesiden skal rankes i søgeresultaterne kontra andre.
Her har indgående links til hjemmesiden meget stor indflydelse.

I de mange forskellige tests du kan finde på nettet, er det meget tydeligt, at det ikke kun er antallet af links, men også relevansen – er linket fra en relevant kilde?

Her opdeler Google også i flere grupperinger, hvor et link fra et website med 100% relevans flower mest linkpower og et link fra et site hvor kun den enkelte url har relevans flower mindre – det giver god mening.

Derfor vil du også opleve, at et link fra en bilportal vil trække mere på din bilside end et link fra en ”gør-det-sev” hjemmeside om garn – men en artikel om biler.

Faktisk er det helt indlysende, at relevansen på kilden har langt mere betydning i dag end fra bare 5 år siden.

Hvilke links skal du så gå efter

I dag er links fra gamle lukkede hjemmesiders domæner (de købes når et website lukker) meget udbredt og de flower typisk meget lidt linkpower, da relevansen er lav.

Det er i dag mere reglen end undtagelsen, at se links fra domæner med navne som Danskerasegeder.info linke til et revisorfirma en undtagelsen.

Årsagen er at de firmaer, der står for linkbuildingen benytter Expired Domains til at linke fra.

Men den type links bidrager bare kun med utrolig lidt til rankingen, hvis de overhovedet bidrager, så hold dig fra den type og gå efter rigtige hjemmesider, som er opbygget fra bunden og selv har opbygget en naturlig linkprofil.

Et link fra en portal med adresser til revisionsfirmaer vil ofte være 10 gange mere værd, end linket fra rasegede sitet.

 

Tænk i relevans frem for linkstyrke

Et links styrke måles i dag ofte via forskellige online værktøjer f.eks hos Ahrefs.com, der har måleenheden DA (Domain autority)

Rigtig mange ser sig blind på DA scoren og tror, at des højere DA et link har, des bedre vil det altid være. Men her bør du huske relevansen er mere værd end DA.

Et link fra en toprelevant  kilde med lav DA, vil altid være bedre at opnå end et komplet irrelevant link med højere DA.

Gå derfor altid after de mest relevante links og brug kun links fra irrelevante kilder med høj DA som et supplement.


Find linkkilderne hos dem der ranker højt

Klik dig over i Google og se nærmere på de domæner, der ranker højest på de søgeord du gerne vil ranke på.
Tag domænenavnet og tjek backlinks ind til det og se om du kan gennemskue hvordan de har opnået de mest relevante links – er det fra branchesider, nicheforums?

Det er hver du skal se om du også kan få et link


Glem alt om optimerede linktitler

Når du linker, så sørg for det er ord og sætninger, der ser naturlige ud. Ser du på f,eks. Dr1.dk s backlinkprofil vil du opdage at ord som ”SEO på din hjemmeside” ”klik her” ”læs mere” osv er de mest brugte linktitler.
Det bør du efterligne for at opnå en naturligt udseende backlinkprofil – så undgår du en Google straf.

Du kan læse her, hvad Google selv forklarer om links.