Blog

Guide: Markedsføring på de sociale medier

Annonce

Sociale medier er i de seneste år blevet mere og mere udbredte. Nye sociale medier og platforme ser dagens lys, mens andre bare stiger i antallet af brugere. For virksomheder kan der være mange fordele ved at benytte de sociale medier i markedsføringen.

 Fordele og ulemper ved de sociale medier

De sociale medier muliggør, at virksomheder kan gå i direkte dialog med deres kunder. Ved at virksomhederne indgår i sociale fællesskaber, kan forbrugerne kommentere på nye produkter, information og ideer. Den information kan virksomhederne bruge til at forbedre deres produkter og services.

Omvendt kan det også påvirke en virksomhed negativt, hvis de ikke formår at indgå i en dialog og bruge de sociale medier hensigtsmæssigt. Med andre ord er de sociale medier et effektivt markedsføringsværktøj, hvis de bliver brugt rigtigt.

Inden du kaster dig ud i at bruge sociale medier, skal du forstå, at de sociale medier kan have både fordele og ulemper for din virksomhed og dens omdømme. Derfor er det vigtigt, at du tackler dem korrekt.

Fordelen er, at du møder dine kunder, der hvor de er. Du møder dem på en platform, hvor de allerede er til stede og agerer dagligt. Ulempen er, at det er deres hjemmebane. Med de sociale medier følger en brugergenereret magt, som du ikke må ignorere.

 

Danske virksomheders brug af sociale medier

Danske virksomheders brug af sociale medier er i de seneste år steget markant. I 2016 udarbejdede Danmarks Statistik en oversigt over virksomheders brug af sociale medier. Undersøgelsen viste, at 64 % af virksomhederne, som har mindst 10 ansatte, er aktive brugere af sociale medier.

I samme undersøgelse fra 2015 var der hele 83 % af de virksomheder, der bruger sociale medier, som har markedsføring og PR som formål. Det er altså primært for markedsføringens skyld, at virksomhederne kaster sig ud i at bruge de sociale medier.

Der findes ikke et endeligt facit på, hvilke sociale medier der fører til succes, og hvilke du helst skal undgå. Når det er sagt, er der selvfølgelig nogle af de større medier, som de fleste virksomheder kan drage nytte af at være til stede på. De fleste virksomheder kan have gavn af at være til stede på Facebook og LinkedIn.

Du kan læse mere om du sociale medier her, hvis du gerne vil blive klogere på hvilke muligheder du har på de enkelte platforme.  

 

Hvad kan de forskellige sociale medier?

Inden du kaster dig ud i at lave profiler på de sociale medier, skal du udarbejde en plan for din markedsføring. Her skal du nøje overveje, hvad de forskellige medier kan, og hvad du i givet fald vil bruge dem til.

Sammenligner man antallet af brugere på de sociale medier, bliver det tydeligt, at Facebook er det mest populære medie blandt danske brugere.

  • Facebook: 3.087.780 danske brugere
  • Instagram: 1.120.390 danske brugere
  • LinkedIn: 1.106.695 danske brugere
  • Twitter: 462.849 danske brugere

Fordelingen af brugerne på de sociale medier giver et billede af, hvilke sociale medier du eventuelt skal satse på. Men det er naturligvis ikke det eneste, du skal have med i dine overvejelser. Ud over brugerfordelingen er det også vigtigt at inddrage brugernes aktivitet på de forskellige medier samt den aldersmæssige fordeling.

Derudover har de forskellige sociale medier hver deres fordele. Hvor Facebook er oplagt til mere uformel markedsføring, kan LinkedIn bruges til at markedsføre din virksomhed i et mere professionelt miljø. Samtidig er Instagram godt, hvis du primært arbejder med visuel markedsføring.

De sociale medier har hver deres fordele og ulemper, og det er afgørende, at du lægger en solid plan for markedsføringen, inden du kaster dig ud i arbejdet.