Blog

FFXIV de næste ti år - optimeret grafik og en ny spil-genre

Mange havde måske troet, at MMORPG genrens storhedstid for længst var ovre. I mange år havde det vestlige MMORPG marked været domineret af spilgiganten World of Warcraft - og enhver som forsøgte at skubbe dem af pinden, måtte til sidst give op og bukke under for presset, som spilgiganten satte dem over for. 

For første gang i mere end 10 år, har World of Warcraft endelig fået sig en ægte konkurrent: Final Fantasy XIV. FFXIV har dog allerede eksisteret i 12 år og har i den tid oplevet en decideret genstart, hvor både verden (Eorzea), grafik og meget mere fik én på skrinet. I fremtiden kan spillere dog forvente en lignende opgradering af både grafik og spilindhold. Disse forandringer er hvad vi gennemgår i denne artikel. 

 

FFXIV fortsætter i minimum 10 år mere

Final Fantasy XIV har virkelig ramt plet med deres udgivelser de sidste par år og dette har også trukket en masse nye spillere i land. Faktisk endte spillet med at have så mange nye spillere i forbindelse med udgivelsen af den nyeste expansion, Final Fantasy XIV: Endwalker, at Square Enix i en måneds tid måtte folk fra at købe spillet. Serverne kørte på højtryk og havde svært ved både at lukke nok spillere ind og holde dem inde i spillet og håndtere det enorme pres, de konstant var under. 

Her, et par måneder efter spillets udgivelse, er serverne blevet vedligeholdt og det er nu muligt at købe spillet igen. Dette har dog også vist FFXIVs team, at folk er meget interesseret i spillet, også selvom, at det efterhånden har mange år på bagen. Derfor har Naoki Yoshida, FFXIVs direktør, været ude og fortælle spillerne, hvad de kan forvente af firmaet og spillet de næste ti år, som minimum.

 

Forbedret grafik skal være med til at holde spillet i live - Fase 1 af grafik opdatering

Et af de store problemer, som FFXIV står over for er, at deres grafik på nogle områder vidner om mange år på spilmarkedet. Med nye spil, som bliver udgivet hvert år, med højere og højere grad af kvalitet og nøjagtighed i dets afbildning af både fiktive og reelle objekter, er konkurrencen høj i spilindustrien. 

Et spil, som er blevet udviklet på i 12 år har uden tvivl været en del igennem - og det kan derfor tage tid at få ryddet ordentligt op i alle filerne og få finpudset kanterne, når så meget nyt indhold skal tilføjes med hver patch og expansion. 

Af denne grund har holdet været ude og sige, at de forventer at påbegynde en større grafisk opgradering i forbindelse med næste expansion (bedre kendt som Patch 7.0). Indtil videre har de blandt andet arbejdet med at forbedre lys- og skygge indstillinger, som ikke kræver enorme mængder arbejdskraft at ændre, men som til gengæld kan give nogle vilde resultater.

Denne visuelle opgradering er kun første fase af en længere række af kommende opdateringer, som forhåbentlig vil være med til at kunne understøtte FFXIVs fremtidige forandringer. Herunder kan du se et udpluk af deres ændringer indtil videre - den venstre side er sådan som spillet ser ud nu og til højre kan du se opgraderingen. 

 

Eksempler på den nye lys- og skygge indstillinger på diverse racers ansigter:


Eksempler på den nye lys- og skygge indstillinger på diverse miljøer og overflader:

 

Mere detaljeret miljø



Større fokus på mulighed for både at spille alene og sammen - nyt syn på MMORPG genren

Et af de problematiske områder, som holdet påpegede i forhold til MMORPG’ets fremtid var det faktum, at der findes fans af spilserien, som ikke ønsker at spille et MMORPG, på grund af dets sociale aspekter. Dette er et problematisk område for holdet bag spillet, fordi det får spillet til at blive isoleret fra resten af Final Fantasy serien. 

Af denne grund har holdet valgt at fokusere på at gøre FFXIV mere singleplayer orienteret. Dette betyder ikke, at spillet mister sin status som et MMORPG, fyldt med andre spillere, men blot at det kommer til at blive muligt for folk, som nyder singleplayer spil, også at nyde FFXIV. 

I sidste ende betyder dette blot, at flere spillere potentielt set vil kunne finde vej til Final Fantasy 14, hvilket kun er positivt for det allerede meget populære spil. Det primære aspekt i spillet vil stadig være gruppe indholdet og oplevelsen af at spille sammen med andre, men nu med endnu flere muligheder for selv at definere hvordan man ønsker at nyde Eorzea. 

Fundamentet blev allerede lagt tilbage i Shadowbringers, hvor Trust systemet blev introduceret. Her blev det muligt at gå ind i dungeons med kendte NPCere, som spilleren havde et godt forhold til og som var relevante for historien. Tilbage i starten af spillet er det også muligt at tage NPCere med ind i dungeons, som en del af Adventure Guild historien. 

I fremtiden vil det blive gjort sådan, at man kan gøre det i nærmest alle tænkelige situationer, så man på den måde ikke behøver spille socialt, hvis man ikke har lyst. 

Andre dele af spillet som spillere finder kedelige eller antiklimatiske, vil også blive kigget på og ændret, såsom Castrum Meridianum og Praetorium, som virkelig kan være med til at sætte en stopper for spillernes begejstring for indholdet. 

Med andre ord, er der virkelig nogle spændende ting på vej til Eorzea - og med garantien om at spillet ikke kommer til at blive skrottet det næste årti, er det det perfekte tidspunkt at hoppe ind og prøve Final Fantasys gratis prøveversion

Hvis du gerne vil holde dig opdateret på alt det, der kommer til FFXIV i fremtiden, så er det værd at se deres Live Letters, som bliver streamet live på youtube. Her viser de hvad spillerne kan forvente i fremtiden og adresserer også nogle af de problemer, som spillerne har oplevet i spillet på det sidste.