Blog

Design af hjemmesider til smartphones

Det er på tide at ændre tankegangen angående designprocessen af vores hjemmesider. Der er over de seneste år sket en stigning af vores mobilforbrug og vi er mere end nogensinde før på vores smartphones, når vi surfer internettet. Dette betyder, at vi skal overveje, hvordan vi vil vise vores hjemmesider frem, når kunderne ser dem for første gang igennem deres mobil.

Mobilt webdesign er ikke længere en Niche

Gennem de seneste år er vores forbrug af smartphones steget helt eksponentielt. Dette skyldes både stigende fremgang i kvaliteten af de enkelte mobiler, men også priserne ligger til grund. Grundet en stigende konkurrence på markedet, er priserne gået en tak ned på enkelte Android mobiler. 

Denne udvikling har medført en brugerbase på omkring 1,2 milliarder mobil-webbrugere rundt om i verden. I USA viser det sig, at af hele dette marked bruger 25% af mobil-webbrugerne, ikke andet end deres smartphones til internet relateret opgaver. 

Denne globale trend bliver ved med at vokse, og det betyder at ens hjemmeside højst sandsynligt vil blive set første gang gennem en mobil enhed. Dette har samme betydning for de fleste brancher, om det er for VVS, tøj, rejser, børne artikler, en skatteadvokat m.m.

Denne sandsynlighed gør, at man bliver nød til at genoverveje designprocessen af sin webshop. Det har førhen været tilgangsmåde, at man først designede til de store skærme som computere, og derefter gradvist pressede sin løsning ned på de mindre skærme. Nu har man vendt designprocessen om, så man udarbejder en mobil løsning først, for derefter at tilføje mere indhold med stigende plads på skærmen.

Fraskæring mod progressiv forbedring

Forskellen mellem de to fremgangsmetoder handler i bund og grund om bruger oplevelse. Når man begynder designprocessen fra den store ende af, vil man for det meste altid udnytte den ekstra plads og funktionalitet, der er tilgængelig. Dog uden at man ekskluder brugere, der ikke har adgang til disse funktioner. Så fremgangsmåden, for at få andre brugere med, blev at skabe den fulde løsning og dernæst skære indhold væk. Den anden designproces, går ud på at skabe en hurtig og enkel løsning for mobilen først, og dernæst tilføje ekstra indhold til større skærme.

Disse to designmetoder lyder meget lig hinanden, men den ene metode vil for de fleste klart være at foretrække frem for den anden. Dette skyldes, at ved fremstilling til store skærme først, sker det ofte, at løsningen understøtter mange funktioner og har meget indhold, som mobilen ikke kan anvende eller har plads til. Dette nedsætter hastigheden på mobil oplevelsen, som SKAL foregå meget hurtig og let, for at give den gode brugeroplevelse.

Et godt eksempel på mobil-first-design er webshoppen saxlift.com, der sælger løfteborde. Her ses det, at siden tilpasser sig de enkelte størrelser. Fra mobilstørrelsen er der fokus på det enkelte løftebord, og gradvist bliver der tilføjet ekstra indhold til siden i tak med, at der kommer mere plads.

Indhold skal serveres eftertænksomt

Den fejl mange begår, når det kommer til at designe sin hjemmeside til en mobilplatform, er, at over fold af indhold. Store mænger af indhold, som mobilbrugeren ikke har brug for eller ønsker at se, bruger unødvendigt data og kræfter fra deres enheder.

Derfor er det nødvendigt at være selektiv, med det indhold man giver til mobil brugeren. Mange online aviser falder bagefter på dette punkt, da de lader brugeren download fulde artikler fra starten af, uden at vide om det er noget de ønsker at læse. Dette kan nedsætte hastigheden af hjemmesiden, og dermed give en dårlig oplevelse for brugeren.

En god måde at modarbejde dette på, er ved at indlæse mindre dele af artiklerne og lade brugeren vælge selv, om de ønsker at forsætte. Et eksempel på dette er hjemmesiden lawman.dk, som giver gode juriskede råd. Her bliver artiklerne kun delvist indlæst i starten, og endvidere bliver der også kun vist de seneste fem artikler, så der ikke bliver brugt unødvendig data.