Blog

CSR i en digital verden

Hvad er CSR for en størrelse? 

CSR, bliver på dansk oversat til virksomhedernes samfundsmæssige ansvar. CSR, er oprindeligt den engelske forkortelse for Corporate Social Responsibility. 

At tage et samfundsmæssigt ansvar, som virksomhed, vil sige, at man tager et hensyn til samfundet og virksomhedens interessenter. 

Det kan eksempelvis være, at virksomheden systematisk forsøger at forbedre medarbejdernes arbejdsvilkår, ved hjælp af forskellige goder. Det kan være flextider, gratis madordning eller noget helt tredje. 

Virksomhedens samfundsmæssige ansvar kan også udmønte sig i miljømæssige aktiviteter. Virksomheden kan f.eks. forsøge at skabe CO2 reduceringer i produktionen eller anvende mere miljøvenlige materialer. Der kan også støttes op om en række forskellige klimaprojekter, som bidrager til udbredelsen af vedvarende energi. 

Hvilke CSR aktiviteter virksomheden vælger at igangsætte, bør i høj grad være bestemt af virksomhedens forretningsmæssige fokus og brand. Det ideelle er, når CSR arbejdet understøtter virksomhedens øvrige aktiviteter, så der bliver skabt en synergieffekt. 

Ønsker virksomheden at opbygge en grøn virksomhedsprofil, kan det derfor være en god idé, at de CSR aktiviteter som støttes eller igangsættes er af miljømæssig karakter.

 

Brug din CSR i din online markedsføringen 

Selvom at det kun er de allerstørste virksomheder i Danmark, der er pålagt at rapportere om deres arbejde med CSR, så kan mindre virksomheder også have stor glæde af at arbejde med CSR. 

Der kan være flere forskellige forretningsmæssige fordele alt efter hvordan der arbejdes med CSR. En af de gennemgående fordele er at forbrugere, og samarbejdspartnere i højere grad stiller krav til at virksomheder handler ansvarligt. Det kan endda bidrage til at skabe præferencer hos nogle forbrugere.

Af den grund bør virksomheden naturligvis benytte sig af sit arbejde med CSR i markedsføringen. Der skal udarbejdes en strategi for, hvordan virksomhedens samfundsansvar kommunikeres ud.    

I disse digitale tider er det super nemt at få kommunikeret sit budskab ud. Derfor har virksomheder mulighed for hurtigt og effektivt at sprede deres budskab til en lille pris.

 

Et eksempel på et digitalt CSR initiativ 

Der findes mange forskellige CSR relateret initiativer, som du kan vælge at din virksomhed skal støtte op om. Som større virksomhed kan der måske endda afsættes ressourcer til, at virksomheden kan udvikle og igangsætte sine egne. 

Driver du en webshop, så kan du eksempelvis vælge at deltage i Vitapus’ grønne initiativ, CO2 Neutral Forsendelse. Som deltager kan du brande dig på, at alle dine pakkeforsendelser er CO2 neutrale. 

Deltagelse i dette initiativ handler nødvendigvis ikke kun om CO2 neutral pakkeforsendelse, men også om at man som webshop sender at signal om, at forsendelse er noget som i tager seriøst. 

Ved deltagelse kan din webshop altså adskille sig fra konkurrenter, der sælger lignende produkter til den samme pris.