Starsector – episk rumstrategi og rollespil i én pakke
Vi har testet Starsector (tidligere kendt som Starfarer) på en Windows 11-pc, og allerede efter få timer kunne vi mærke, hvorfor spillet har opbygget en så dedikeret fanbase. Det føles som en blanding af rollespil, strategi og hardcore rumhandel – og samtidig er det et spil, hvor man selv vælger tempo og retning.
Hvad er nyt i version 0.98a?
Vi spillede den nyeste version, 0.98a, og her kunne vi tydeligt mærke forbedringerne:
- The Abyss er tilføjet som nyt område, og de nye fjender her er noget af det mest udfordrende, vi har mødt i et singleplayer rumspil.
- De nye skibe og våben giver langt flere taktiske muligheder – især når man eksperimenterer med loadouts.
- Autosave reddede os flere gange, når vi havde været lidt for modige i kamp.
- Kortet er blevet mere overskueligt, og det gjorde en forskel under lange ekspeditioner.
- Med Java 17-opdateringen oplevede vi en mærkbar bedre ydeevne – især når der var store slag med mange skibe.
Gameplay og funktioner i Starsector

Modding og community
Noget af det første vi prøvede efter grundspillet, var at installere et par mods – og vi må sige, at communityet virkelig holder Starsector levende. Mods ændrer alt fra små QoL-forbedringer til komplette nye fraktioner og systemer.
Åben galakse at udforske
Vi blev hurtigt fanget af at flyve ud i ukendt territorium. Universet føles enormt, og det proceduralt genererede design betyder, at man altid finder noget nyt – vi opdagede fx et forladt rumskib med sjældne ressourcer, der kickstartede vores første kolonisering.
Flådekommando
At bygge en flåde er en oplevelse i sig selv. Vi startede småt med en håndfuld fregatter, men endte med en hel armada af krydsere og carriers. Det krævede hårde prioriteringer at holde økonomien i balance.
Taktiske rumkampe
Kampene er intense, selvom de foregår i 2D. Vi fandt hurtigt ud af, at pausetasten er guld værd, når man skal koordinere sine styrker. Det føles lidt som en blanding af realtidsstrategi og action.
Handel, smugling og økonomi
En af de sjovere oplevelser var, da vi smuglede ulovlige varer ind på et embargo-marked – med stor profit. Men vi blev også snuppet af patruljer et par gange, hvilket kostede dyrt. Økonomien føles dynamisk og giver mange måder at tjene (eller tabe) penge på.
Kolonisering
Da vi endelig havde ressourcer nok, etablerede vi vores første koloni. Her fik vi en fornemmelse af, hvor komplekst systemet er – fra bygninger til forsvar mod pirater. Det føltes som at styre et lille imperium midt i et kaotisk univers.
Top 5 tips til Starsector
Vi oplevede selv at løbe tør langt fra civiliseret rum. Løsningen blev at skrotte halvdelen af flåden for at kunne komme hjem – en dyr lærestreg.
Det er fristende at købe stort ind, men vedligeholdelsen sluger hurtigt økonomien. En kompakt flåde er langt lettere at styre i starten.
Pausefunktionen giver dig ro til at analysere slagmarken og udstede ordrer, uden at det hele går i kaos.
Vi prøvede for tidligt – og blev udslettet på få minutter. The Abyss kræver en stærk flåde og gode ressourcer.
Mods kan ændre alt fra grafik til gameplay og giver hundredvis af ekstra timers indhold. Vi oplevede, at selv små mods gjorde en kæmpe forskel.



