Blog

Warcraft Arclight Rumble - Blizzards nye spil til mobil

Activision Blizzard har haft godt gang i deres marketingafdeling det sidste stykke tid; de har nemlig offentliggjort det ene nye spil efter det andet. Dette har også været nødvendigt, da de tydeligvis har været presset økonomisk og i forhold til deres omdømme i gaming miljøet. Det viste sig også særligt, da Microsoft endte med at opkøbe Activision Blizzard tidligere på året, til mange fans store overraskelse. På mange måder virkede opkøbet som en falliterklæring fra hvad der tidligere havde været et af de allerstørste navne i den vestlige verdens spilindustri. 

Hvad går Warcraft Arclight Rumble ud på?

Warcraft Arclight Rumble følger traditionen fra mange lignende mobil spil (såsom Clash Royale), hvor målet er, at samle en hær, som kan invadere og overmande fjenderne. Jo mere du spiller (samt gennem in-game køb i form af loot boxes eller battle pass) des flere figurer kan du indsamle og dermed kan du bygge et stærkere hold. 

I spillets trailer, som blev udgivet til offentligheden i går, viste teamet bag spillet, at det både vil være muligt at spille spillet som singleplayer eller multiplayer, enten sammen (collaboratively) eller mod hinanden (competitively). Derudover vil der være en form for historie, man skal spille sig igennem, som vil strække sig over diverse kontinenter i Warcrafts univers. 

Der vil også være kampe mod bosser; blandt andet vises der i traileren en kamp mod en kentaur i Orgrimmar, en mægtig lilla drage (højst sandsynligt dragen Onyxia, som i de originale warcraft comics maskerede sig som en nobel kvinde, der infiltrerede Stormwind, startede en borgerkrig i storbyen, som ledte til mordet på den daværende dronning, Queen Tiffin Wrynn) og hvad der ligner en Devilsaur fra Un’goro Crater (kæmpemæssig elite dinosaur i World of Warcraft).

Familier i Warcraft Arclight Rumble

I det nye mobilspil kategoriseres helte og skurke ikke kun i opdelingen Horde og Alliance, som mange spillere efterhånden er vant til; i stedet er andre, mindre fraktioner også med. Indtil videre vil Warcraft Arclight Rumble byde på de følgende familie kategorier, med dertilhørende ledere:

  • The Alliance, som primært fungerer som beskyttere. Alliancens ledere fokuserer på healing, defensiv hjælp og angreb fra skyggerne i lederne Tirion Fordring, Jaina Proudmoore og Maiev Shadowsong. 
  • The Horde, som fokuserer på at bekæmpe fjenden på effektiv vis. Hordens ledere er Grommash Hellscream, Sneed og Cairne Bloodhoof, som blandt andet øger guld-produktionen (så flere tropper kan købes og opgraderes) og kontrollerer slagmarken med store stun attacks. 
  • The Blackrock, som brænder vej gennem din fjendes forsvar. Blackrock klanen ledes af General Drakkisath og Rend Blackhand, som fokuserer på at bruge ildmagi og kæmpemæssige angreb til at overvælde fjendens forsvarspositioner. 
  • The Undead, som kan sende skeletale tropper over slagmarken. Undead ledes af Bloodmage Thalnos, som bliver stærkere og stærkere for hver besværgelse, han kaster, samt Baron Rivendare, som tager liv fra omkringværende udøde soldater, for selv at blive stærkere. 
  • Beasts, som er vilde væsner fra Azeroths jungler og sletter. Bæsterne ledes af Charlga Razorflank og Hogger, som kan tilkalde hjælp fra flokdyr til at overrende fjendens base, eller omsværme fjenden med snedige angreb. 

Digital samling af miniature figurer

I den digitale alder bliver det nemmere og nemmere for firmaer at generere penge, da der dermed er færre omkostninger og man kan distribuere indholdet ud til kunderne lige med det samme - det øjeblik du klikker ‘betal’ i appen, har du et sekund senere det købte indhold ved hånden (eller, rettere sagt, på telefonen). Samlefigurer har i mange år været et kæmpe samleobjekt for mange mennesker, særligt i fantasy universer - og dette gælder også for Activision Blizzards spil (og i særdeleshed Warcraft universet). 

Blizzard er ikke ligefrem fremmede i dette felt, da de allerede har en gear butik, hvor du kan gå ind og købe merchandise i alt fra trøjer og mobilcovers til gengivelser af originale modeller, såsom the Lich Kings hjelm i rigtig størrelse, eller hvad med en halv meter høj håndlavet og håndmalet statue af Arthas Menethil til mere end 7500 DKK? Når man går ind og kigger på firmaets enorme mængder af tilgængelige tilkøb, virker det pludselig ikke så usandsynligt, at de skulle bevæge sig yderligere ned af denne vej. 

Og for mange fans af spillene, vil det muligvis også give bedre mening at købe nogle få mønter online til en langt billigere pris end de virkelige statuer, og dermed få et større antal af legendariske helte og forfærdelige skurke. Derudover er de digitale samlefigurer heller ikke bare til pynt, men er en aktiv del af spillet og din mulighed for at kunne nå længere på sigt. Selvom dette måske virker som et bedre alternativ for fans af spillet, så er dette faktisk en meget typisk marketing strategi, som i sidste ende vil ende med at kunne give Blizzard endnu flere penge, end de allerede har skrabet sammen. 

Vil spillet ende med at blive en succes?

Nogle muligvis mene, at Warcraft-universet allerede har en ‘one-up’ på lignende franchiser, fordi de allerede har et stærkt etableret univers at bygge på. Så i stedet for almene soldater eller monstre, uden en decideret baggrundshistorie, får du her en masse helte og skurke, som mange personer allerede har et kendskab eller forhold til på godt og ondt. Alene af denne grund, vil spillet (i det mindste i dets begyndelse) være i stand til at skaffe sig selv et bredt antal downloads, grundet en sammenblanding af folks forhold til dette franchise og den konstante kritik af firmaet bag, som både kommer fra fans af Blizzards spil og deciderede spil kritikere. Men om Warcraft Arclight Rumble vil være i stand til at stå tidens test og blive et spil, som folk er interesserede i længere tid end dets initielle lancering, er noget som kun fremtiden vil kunne fortælle os. Dog vidner Blizzards reddit forum og youtube kanals kommentarsektion om, at fans endnu engang er skuffede over firmaets færden og griskhed, hvilket ikke ligefrem får spillet til at fremstå synderligt interessant.