Blog

Trend: Gaming og esports marketing storhitter

Vi har alle hørt om Astralis, som på rekordtid er gået hen og blevet et kært folkeeje. De hører nu til verdenseliten, og ligger konstant og kæmper om at blive verdens bedste hold til at spille Counter Strike.

Men der er ikke kun i vores lille danske andedam, at gaming og esport er blevet et hit. 

Esport bliver nr. 1

Som sportsgren er esporten kommet ud af startblokken i raketfart, som en 100 meter løber der prøver at slå verdensrekorden.

Tager vi eksempelvis USA, så har esporten for længst passeret NHL (ishockey) og NBA (basketball), som ellers er kendetegnet ved mange supportere og seere. Allrede nu ligger esporten på 2. pladsen i USA i forhold til antal seere.

På førstepladsen ligger i øjeblikket NFL (fodbold), men det kommer ikke til at vare evigt. For trendforskere estimerer nemlig, at allerede i år 2021 vil esporten være større end NFL målt i antal seere. 

Esports marketing hitter

Det kommer derfor nok ikke som den store overraskelse, at markedsføringsbudgetterne bliver flyttet over til esporten. For hvor der er seere, er der eksponering og omsætning.

Det mærker man allerede på platformen Twitch, hvor gamerne streamer deres spil til glæde for deres følgere. Mange streamers bliver derfor nu kontaktet af brands med henblik på at få online eksponering.

Det er altså ikke kun topprofessionelle teams såsom: Astralis, der får glæde af de mange sponsorkroner. Det gør individuelle gamere også. Og faktum er, at det ikke kun er platformen Twitch, der er omdrejningspunktet i denne sammenhæng – for Mixer og YouTube har også en del streamers tilknyttet.

Men det kan alligevel hurtigt blive en tidskrævende proces for virksomheden at finde de bedste streamers, som passer til deres brand. Dertil kommer at virksomhederne i høj grad har brug for data, da man ikke bare som i gamle dage, betalte for en bannerreklame hos fodboldklubben, og dernæst bare håbede på det bedste.

Nej i dag inkluderer esports data-driven influencer marketing. Det mærker blandt Loggershut, som er en platform, hvor streamers og brands mødes for at lave esports marketing.