Blog

Tech-industriens største handel - Microsoft køber Activision Blizzard

  1. 18. januar 2022 kom Microsoft med en melding, som har sendt rystelser gennem hele gaming fællesskabet lige siden. Ingen havde set det komme, at et af de mest kontroversielle firmaer ville ende med at blive købt af et af verdens allerstørste firmaer. 

Det har også konsolideret Microsoft som verdens tredjestørste spilfirma - og med deres spil abonnement tjeneste som for nyligt har nået 25 millioner abonnenter, er Microsoft for alvor ved at overtage spilleverden. 

Activision Blizzard er blevet opkøbt for intet mindre end $68,7 milliarder dollars, hvilket svarer til cirka 447 milliarder kroner. Det er noget af en pris at give for et firma - men med et (indtil for nyligt) legendarisk ry og med omkring 10,000 ansatte, er Activision Blizzard heller ikke en lille størrelse at skulle overtage eller købe i første omgang. 

 

Hvad har ledt til, at Activision Blizzard har ladet sig sælge?

Blizzard og Activision lod sig fusionere tilbage i 2008, hvilket sammenførte Blizzards mest ikoniske spil med et af FPS genrens største spiltitler: Call of Duty. Sammenføringen betød en bedre og mere stabil økonomisk løsning for begge parter, og derudover ville det også gøre det nemmere at fusionere fans mellem de to spilfirmaer, hvilket tilsyneladende ville lede til flere brugere hos begge parter. 

Efter en del år på tronen som et af de mest indflydelsesrige spilfirmaer, har en lang række skandaler ramt Activision Blizzard, blandt andet med anmeldelser om seksuelle overgreb/krænkelser og amoralsk brug af magt, som har ledt til et yderst giftigt arbejdsmiljø for alle involveret, under ledelsen af Bobby Kotick og J. Allen Brack. 

Efter nogle søgsmål og klager fra både ansatte, forbrugere og Staten Californien, har firmaet det sidste halve års tid forsøgt at rette op på deres fejl, blandt andet ved at fjerne materiale fra deres spil, som kunne virke stødende. Det har dog ikke været nok; og i lang tid har det været uvist om Activision Blizzard ville formå at vende tilbage til deres storhedstid. 

Med Microsofts hjælp er der dog håb forude - og forhåbentligt kan Phil Spencer, Microsoft Gamings CEO, få vendt det opkøbte firma, så det ubehagelige arbejdsmiljø udredes og nogle af verdens mest prestigefyldte spil muligvis kan vende tilbage i fuldt flor. Dette ser dog kun ud til at kunne lade sig gøre, hvis Microsoft forstår at sætte spillernes behov først og lade økonomien komme derefter. 

 

Hvad er Microsofts planer fremadrettet?

Indtil videre kan vi kun gisne om hvad Microsoft har af planer for Activision Blizzards titler. Men i deres officielle udtalelse har de blandt andet kommenteret på den mobile spilindustri og hvordan mobile enheder er en alsidig løsning for at få så mange spillere med i flokken som muligt, da de fleste mennesker i dag ejer en smartphone. 

På denne måde ville man kunne få endnu flere til at nyde spil, uden et behov for at skulle købe nyt, dyrt udstyr hele tiden. Vi har set andre firmaer have stor succes med at lave crossover spil på tværs af forskellige enheder, for eksempel med Epic Games’ enorme succes Fortnite eller det populære Genshin Impact, som både kan spilles på PC, tablet/smartphone og spillekonsoller. 

Med dette i mente, så virker det plausibelt, at Microsoft vil forsøge at gøre alle deres spil så attraktive som muligt og samtidigt også gøre dem tilgængelige for flest mulige spillere. Dette er de allerede godt i gang med, med deres PC/Xbox Game Pass, som giver adgang til en masse spil for et lavt månedligt abonnement, samt deres igangværende projekt med at sammenflette Xbox spil og PC spil. 

Om nogle få år vil vi muligvis se Microsoft styre det mobile spilmarked, som også er blevet en af de mest vanvittige pengemaskiner i moderne tid. Med Microsofts enorme økonomi som fundament, vil der være fantastiske oplevelser for både forbrugere, såvel som udgivere og udviklere - og vi kan forhåbentlig, som 

 

Kan Activision Blizzards største titler genvinde deres moment? 

Det populære MMORPG: The World of Warcraft har lidt under de sidste to udvidelser, men særligt under den sidste, kaldet ‘Shadowlands’. Spillere har brokket sig over, at karaktererne ikke længere giver mening og at historien bliver trukket ud af den blå luft. 

Derudover er der kommet mere og mere fokus på at gøre spillet umuligt at klare på kort tid, så de holder sig abonneret længere, med mindre arbejde fra Blizzards side - også det som i folkemunde kaldes ‘timegating’. 

Microsoft har altså en gylden mulighed for at få lavet om på den måde, folk ser disse spiltitler. Men det vil kræve en hel del omrokering internt - hvilket muligvis vil være en for stor tidsinvestering fra Microsofts side. Men hvis de vælger at gå denne vej, vil det uden tvivl være yderst positivt for fans af spillene.