Blog

Hvor er SEO vigtigt?

Vil du gerne have flere besøgende på din hjemmeside? Så skal du måske benytte dig af SEO, for det kan nemlig påvirke, hvor din hjemmeside placerer sig i søgeindekset. Læs med her og bliv meget klogere på, hvad SEO er, og hvor det er vigtigt.

 

Hvad er SEO?

SEO står for søgemaskineoptimering og betegner en måde, hvorpå du kan optimere din hjemmeside ved at gøre den mere synlig i søgemaskinens søgeresultater. Målet er at gøre det nemt for både eksisterende og potentielle kunder at finde præcis din hjemmeside via en søgemaskine. For at dette kan lade sig gøre, skal hjemmesiden være at finde på de søgeord og fraser, som kunderne bruger, når de søger på eksempelvis Google.

 

Internettet som et digitalt opslagsværk

I dag er alting efterhånden digitaliseret, og derfor bliver internettet brugt som et digitalt opslagsværk. På internettet kan man nemlig finde alt det, man har brug for. Der er ingen grænser for, hvad du kan finde på internettet. Det betyder, at antallet af hjemmesider er eksploderet, så der i dag findes uendeligt mange forskellige hjemmesider. Er du indehaver af en hjemmeside, er konkurrencen derfor ofte stor, og derfor er en søgemaskineoptimering nødvendig, hvis man vil overleve denne konkurrence. Du har sikkert selv søgt efter et eller andet på eksempelvis Google og fundet ud af, at listen af søgeresultater kan være flere hundrede sider lang. Det er dog sjælendt, at folk kigger mere end maks. de tre første sider igennem, hvilket også forklarer, hvorfor det er vigtigt, at du er rangeret højt på denne liste af søgeresultater.

 

Mange fordele ved SEO

Der følger en lang række fordele ved en søgemaskineoptimering. For det første er du garanteret høj trafik, hvis din side rangerer højt på søgeresultaterne. Det er altså supersmart, hvis du gerne vil have flere besøgende på din hjemmeside – og er det netop ikke dét, der er målet ved at have en hjemmeside? For det andet bliver rigtig mange beslutninger vedrørende forskellige køb truffet online. Du kender det sikkert selv. Når du skal købe et produkt, vil du sandsynligvis næsten altid lave en søgning på produktet på nettet, før du gør dig et køb. Netop derfor er det vigtigt, at din hjemmeside rangerer højt, så kunden får øje på dig i denne research-proces. Dette kan nemlig afkorte research-processen, fordi kunden i mange tilfælde vil blive fristet til at købe det pågældende produkt med det samme. SEO er altså en virkelig effektiv måde at markedsføre din hjemmeside på, så det er bare om at komme i gang med en optimering af din hjemmesides rangering i søgeresultaterne.

 

Rangér så højt som muligt i de organiske resultater

På Google findes der både organiske og sponsorerede søgeresultater, når du søger efter noget bestemt, og som navnet antyder, er det, som adskiller disse forskellige resultater, om de er sponsorerede, altså købt reklameplads, eller ej. Der er bred enighed blandt kunderne om, at de i højere grad stoler på de organiske resultater end på de sponsorerede. Dette bevirker altså, at de er mere tilbøjelige til at klikke ind på disse organiske søgeresultater end på de sponsorerede. Derfor stræber man med SEO efter at rangere så højt på listen blandt de organiske søgeresultater som muligt.

 

Hvilke søgeord og -fraser skal din hjemmeside findes på?

Vælger du at få lavet en søgemaskineoptimering, skal du selvfølgelig finde ud af, hvilke søgeord og søgefraser som din hjemmeside skal rangere højt på. Før SEO bliver muligt, kræver det, at disse søgeord og -fraser bliver benyttet på din hjemmeside, så den kommer frem, når der søges på netop disse ting. Hele SEO-arbejdet bygger på disse søgerod, og derfor er det vigtigt, at du får lavet en gennemført vurdering af, hvilke søgeord der skal bruges. Her findes der forskellige søgeordsanalyser, som kan klassificere præcist, hvilket søgeord eller hvilken søgefrase din hjemmeside skal dukke op på. Her kan du med fordel vælge et longtail-søgeord, fordi konkurrencen på disse er mindre end på generiske søgeord. Longtail-søgeord betegner de mere specifikke søgninger på eksempelvis specifikke vaskemaskineproducenter, mens generiske søgeord er mere overordnede, eksempelvis ”vaskemaskiner”, og derved favner meget bredere. Longtail-søgeord er altså meget mere konkrete, hvilket kan være et tegn på, at kunden er langt i købsprocessen.