Blog

Guide til opsætning af Facebooks Pixel

Facebooks Pixel er et stykke kode, man kan integrere på sit website, hvis man ønsker bedre måling, optimering og målretning af kampagner på Facebook og Instagram. Når Facebooks Pixel er indsat på websitet, vil Facebook være i stand til at indsamle data om, hvem de besøgende på websitet er, og hvilken adfærd de har. 

Når Facebooks Pixel er indsat på websitet, vil det begynde at indsamle data. Hvis du ikke har planer om at begynde din annoncering lige nu, vil jeg alligevel anbefale dig at indsætte koden, da pixlet (logisk nok) først vil begynde at indsamle data, når det er indsat. Derfor kan du sagtens begynde at indsamle data om dine websitebesøgende, inden du begynder annonceringen. 

Hvis Facebooks Pixel er opsat korrekt vil det indsamle data om de besøgendes adfærd, og hvilke handlinger de foretager på websitet. Hvis man har en webshop, kan man måle på, antal af produktvisninger, tilføjelser til indkøbskurv, køb, købsværdien og meget mere. Har man ikke en webshop, kan man blandt andet bruge pixeldataen til at måle på søgninger på website, besøg på kontaktsiden og udfyldninger af en kontaktformular. 

Data fra Facebooks Pixel kan også bruges til remarketing, som går ud på at målrette indhold specifikt til værdifulde målgrupper. Det gælder blandt andet, hvis en person har kigget på et produkt på websitet, så vil det være muligt at målrette annoncer for produktet eller lignende produkter specifikt til denne person.

Sådan indsætter du Facebooks Pixel

Hvis ikke dine tekniske kompetencer er så stærke, kan det være en fordel at få en kollega med en god forståelse for HTML/CSS/Javascript til at indsætte Facebooks Pixel på virksomhedens website. Selve stamkoden er forholdsvis simpel at indsætte, men hændelseskoderne, som registrerer de handlinger, de besøgende foretager sig, er lidt mere krævende, især hvis der skal tilføjes specielle parametre. 

Herunder vil jeg gennemgå, hvordan du indsætter stamkoden, som er den kode, der som udgangspunkt kun registrerer, hvilke sider de besøgende ser på. 

Start med at besøge virksomhedens annoncekonto. Hvis den er opsat i Business Manager, finder du den via business.facebook.com - og ellers finder du den via facebook.com/ads/manage. 

Åbn menuen på din annoncekonto ved at klikke på de tre streger øverst til venstre og klik på “Pixels”. Hvis ikke du kan se menupunktet, skal du klikke på “Alle værktøjer” først. 

Klik nu på “Opsæt Pixel” (den grønne knap), giv den et passende navn (f.eks. virksomhedens navn) og klik “Opret”. 

Hvis du (eller en anden) allerede har oprettet et Pixel på annoncekontoen, skal du i stedet klikke på “Vis opsætningsvejledning”. 

Du kommer nu til opsætningsvejledningen, hvor du har en række valgmuligheder. Hvis du har en udvikler, som skal indsætte pixelkoden, kan du nemt sende den til ham ved at klikke “Send vejledning til udvikler via e-mail”, og ellers klikker du på “Installer selv koden manuelt” (hvilket jeg antager i denne guide).

Nu får du vist den kode, du skal kopiere og indsætte i <head>-sektionen af kildekoden på virksomhedens website. Hvis du ikke ved, hvad <head>-sektionen er, er det nu, du ringer til en udvikler.

 

Pixelkoden er den samme for alle virksomheder - med undtagelse af det ID, du finder i linjen fbq(‘init’,’ID’);. Dette ID er grunden til, at Facebook ved, at dataen tilhører dig. 

Hvis du også ønsker at registrere mere konkrete handlinger såsom tilføjelser til indkøbskurv og køb, skal der indsættes hændelseskoder, og du kan arbejde med automatiske-, standard- og brugerdefinerede hændelseskoder. 

Hvis du har en webshop og gerne vil opsætte dynamisk remarketing på Facebook og Instagram, bør du som udgangspunkt måle på ViewContent-, AddToCart- og Purchase-hændelser. Men det vil også være en fordel, hvis man måler på AddToWishList, InitiateCheckout, AddPaymentInfo og Search, da dataen hjælper Facebook med at forbedre de dynamiske kampagner.