Blog

Google Chrome giver dødsstødet til http hjemmesider fra 1. oktober

For en uge siden bekendtgjorde Google, at man efter den 1. oktober vi få vist en ’usikker forbindelse’ i Google Chrome på alle sider, der sider der indeholder en kontaktformular, hvis den ikke er krypteret med https. Med sin seneste melding er Google derfor godt i gang med at give dødsstødet til http hjemmesider, og det vil få indflydelse på en lang række områder relateret til SEO og digital markedsføring.

Google har været ude efter http i mange år

Det er ikke noget nyt, at Google ikke bryder sig om hjemmesider, der er krypteret med https fremfor http. Allerede for 4 år siden meldte man officielt ud, at man ville give en række fordele til hjemmesider, der var krypteret med https.

Ifølge Google kunne man forvente et lille boost i sine søgeordsplaceringer, samt at man vil få sine landingssider indekseret hurtigere, da man ville indeksere alle https-sider før http-sider.

I starten var denne melding særligt møntet på webshops, da disse håndterer personfølsomme oplysninger som dankort- og adresseoplysninger, imens lead virksomheder i stedet kunne tage det roligt. I løbet af de sidste fire år har stadig flere valgt at tage https til, men det er tilsyneladende ikke været nok.

Nu er turen så kommet til leadvirksomhederne, der typisk indsamler deres leads via kontaktformularer. Og med denne melding, kan der ikke længere være tvivl om, at Google genre så, at alle hjemmesider bruger https fremfor http.

Det gælder også hjemmesider som eksempelvis tedxaarhus.com, der ikke engang har kontaktformularer eller håndterer personlige oplysninger fra sine brugere, men kun har et sign up til deres nyhedsbrev.

Kravene til god SEO stiger igen

Hvis man ser på denne melding i et større perspektiv, så betyder det også, at kravene til SEO igen stiger.

Ligesom vi tidligere har set det med både content og ikke mindst linkbuilding, så øges kravene hele tiden til hvad god praksis er inden for disse felter, netop fordi, at Google hele tiden ønsker at kunne give deres brugere de bedste resultater.

Der har i år været meget tale om fake news og hvordan søgemaskiner har svært ved at give de bedste søgeresultater, da man via SEO tidligere har kunnet få helt falsk indhold til at ranke højt på almindelige søgetermer. En måde Google kan komme dette til livs på, er blandt andet ved at stille større krav til alle hjemmesider ud fra en betragtning om, at jo større en anstrengelse man skal gøre sig for at komme til at rangere på noget, jo færre vil forsøge at gøre det.

De tekniske aspekter af SEO bliver kun vigtigere

I denne omgang er erklæringen om https et tegn på, at de tekniske aspekter af SEO stadig vejer tungere.

I dag er dette et af de områder som mange overser i deres arbejde med deres hjemmesider. Men det er en fejl, da næsten alle hjemmesider har ting at forbedre, og derudover spiller det tekniske setup en stor rolle for den samlede brugeroplevelse, som man tilbyder sine kunder, og det er netop brugeroplevelsen som en søgemaskine altid vil forsøge at forbedre.