Blog

Fortsat vækststigning i e-handel i 2017

E-handelen har for alvor fået fat i danskernes forbrugerhjerter. Det er især, når det handler om rejser, varer og tjenester, at danskerne i højere grad end nogensinde før benytter sig af internethandel. Dette skyldes blandt andet, at flere brancher er gået online. Samtidig er eksisterende webshops blevet dygtigere til konvertering. Siden 2013 har der været en stigning i dansk e-handel på 78%, og omsætningen er i dag 83,8 mia. kr.

 

Mere vante forbrugere online

Når der ses en stigning på 13 mia. kr. i e-handlen fra 2016 til 2017, er det selvsagt, at danskerne i højere grad er bevidste om troværdigheden af nethandlen. Dette medfører en tillid, der er uundværlig for e-handelen. Denne tillid kommer især til udtryk, når forbrugeren langt nemmere og hurtigere har mulighed for at sammenligne diverse produkter på både pris og kvalitet online. 

Denne sammenligning af de ønskede produkter er mulig, da forbrugeren har alle udbydere tilgængelig, hvad enten det handler om make-up eller bildæk. Sidstnævnte er i højere grad i fokus, når kalenderen viser vinter, og via tirendo.dk har forbrugeren mulighed for at vælge lige præcis de dæk, der passer dennes behov. 

 

Primære køb online

Når de danske forbrugere handler online, er det ikke det produkt, de ikke kan finde. Dog er nogle produkter mere eftertragtede at købe online end andre. Blandt andet udgør byggematerialer og legetøj en mindre del af online-handlen. Det produkt, der overvejende får flest gennemførte transaktioner, er rejser, der udgør hele 47% af den samlede danske e-handelsomsætning. Selvom denne kategori udgør den største procentdel, har varer og tjenester haft den største tilvækst siden 2016 på henholdsvis 35% og 34%.  

Varer omhandler især tøj, sko og accessories, men der handles i stigende grad også en del elektronik, helse & krop og fysiske medier. I og med at forbrugerne er blevet mere tillidsfulde og mere krævende, er efterspørgslen på blandt andet dagligvarer stigende. Hvis disse kan købes online, vil det være tidsbesparende, og dermed give en mere overskuelig hverdag. 

Tjenester omfatter både streaming af TV, billetter til underholdning som biograf- og koncertbilletter, transport som fly- og færgebilletter samt ferie og forsikring. Udbuddet af tjenester ses i hastig udvikling, hvorfor efterspørgslen da også stiger. Danskerne får pludselig mange mulige tjenester at vælge imellem, når de bevæger sig rundt på nettet.

 

Hvorfor den stigende interesse i e-handel?

Den store interesse for e-handel de seneste år skyldes blandt andet forbrugernes livsstil, der er blevet mere intens. Hverdagen er mere kompakt, og der spares tid der, hvor det er muligt. Derfor er tidsperspektivet en vigtig faktor for e-handlen, da det både er nemmere, hurtigere og mindre tidskrævende at handle online. Dette taget i betragtning har vi desuden alle enten vores mobil, tablet eller computer i nærheden hele tiden, hvorfor nethandlen næppe bliver nemmere. 

En anden fordel ved e-handel er, at der ofte findes et større udvalg af produkter end i de fysiske butikker. Dermed øges chancen for at finde lige præcis det produkt, du ønsker dig. 

E-handel forventes fremover at være i konstant udvikling, da der hele tiden findes nye metoder. Ligeledes vil det fortsat være vigtigt for butikkerne at være tilstede online for at tilfredsstille forbrugerne, der bliver mere bevidste om, hvad de vil have og ikke have. Hvis butikkerne vil være med på online-beatet, må de tilpasse sig markedets efterspørgsel.