Blog

Find dit næste job på LinkedIn, og undgå at orienter dig på a-kasse online

Jagten på et job kan være sej og lang. Der går hurtigt mange timer med at lede efter relevante jobopslag mellem overflod af jobopslag, skrive en målrettet ansøgning og rette dit CV til. Det er ikke altid lige nemt at finde overskuddet i hverdagen, når pengene også er små. Forhåbentlig er du med i en a-kasse, så du dog har lidt flere penge mellem hænderne, end hvis du var på kontanthjælp. Se eventuelt på hjemmesiden a-kasse online, hvilken a-kasse der passer bedst til dig, imens du er ledig.

Læs med i dette blogindlæg for at finde ud af, hvordan du bedst muligt bruger et socialt medie til at ende din arbejdsløshed og livet på a-kasseindkomst. 

Hvad er LinkedIn?

LinkedIn er et socialt medie, som har til formål at opretholde netværksforbindelser til dine kontakter i erhvervslivet. Ud over at følge med i hvad dine faglige interesser og tidligere kollegaer, så kan du også fremme dig selv i det faglige miljø. På verdensplan registrerede LinkedIn selv mere end 610 millioner brugere og over 2.500.00 danskere i 2019. Det sociale medie er i rivende udvikling, så her kan du sagtens slutte dig til! 

Vær tydelig i forhold til dine ønsker inden for et nyt job

Det er vigtigt, at din LinkedIn er målrettet i forhold til det, som du søger. Det er derfor væsentligt, at du finder ud af hvilken faglighed, din profil skal pege på. Lad være med at spille på for mange heste. Det øger ikke dine chancer for at komme i job. Det virker utroværdigt, hvis du både målretter din profil til en kommunikationsvinkel og en historielærervinkel på samme tid. Så vælg et fagfelt og sats på det. 

Sørg for et spændende blikfang

Det betyder meget, at du kan fange din kommendes arbejdsgivers opmærksomhed med din biograf, som blandt andet kan ses, når du kommenterer på andres indlæg på LinkedIn. Lad være med at skrive det samme som alle andre. Der er mange der er cand.mag. i kommunikation. Fremhæv i stedet dine bedste faglige egenskaber. Hvis du er dygtig til at formulere dig på skrift, så fremhæv det. Hvis du er ekspert i krisekommunikation, så fremhæv det. Hvis du er en haj til at planlægge kommercielle kampagner, så fremhæv det. Når det gælder din personlige beskrivelse på din profil på LinkedIn, så er det kun din fantasi, der sætter grænserne. 

Beskriv dine tidligere arbejdsopgaver

Mange brugere på LinkedIn begår den fejl, at de kun skriver ind på deres profil, hvilke organisationerne de har arbejdet ved før. Det er selvfølgelig væsentligt, men din kommende arbejdsgiver kan ikke bruge det til særlig meget. Mange arbejdstitler er efterhånden ret ukonkrete, så brug derfor noget tid på at beskrive din tidligere opgaver, som du har udført. På denne måde kan din kommende arbejdsgiver få en fornemmelse for dine kompetencer, og samtidig kan han eller hun se, hvad de konkret kan bruge dig til i deres organisation.

LinkedIn er et brugbart værktøj i jobsøgningen, hvis det bliver brugt rigtigt. Så være progressiv og kreativ. God jobjagt!