Blog

Drømmer du om at starte din egen virksomhed?

Flere og flere får øjnene op for muligheden for at blive selvstændige. De gode idéer får oftere og oftere ben at gå på. Hvis du går med en god idé og drømmer om at starte din egen virksomhed, så læs med her!

 

Det er mange, der drømmer om at starte sin egen virksomhed. Måske man har fået en god idé til et nyt design, en opfindelse eller en service, der mangler på markedet. Samtidig drømmer man om livet som selvstændig, hvor man er sin egen chef og arbejder hårdt for det, man brænder allermest for. Hvis det er dig, så kan du her få gode tips, hvordan du kommer et skridt tættere på drømmen. Få masser af tips til hvordan laver man en forretningsplan.

 

En forretningsplan er nemlig et uvurderligt grundlag at have, når man skal til at starte ny virksomhed. Det er både i forhold til at skaffe partnere eller investorer – men i lige så høj grad for at give sig selv en rettesnor. Chancen for at ens virksomhed får succes bliver mangedoblet, hvis man lægger en realistisk, ambitiøs og gennemarbejdet forretningsplan.

 

Dit produkt er det fedeste!

Når du skal lave din forretningsplan, er der en række ting, du skal beslutte dig for. Du kender allerede dit produkt – og ved, at det er et virkelig godt. Det skal du kunne beskrive med al overbevisning i din forretningsplan. Hvorfor er det her produkt en vigtig ny tilføjelse til verden?

 

Derudover skal du også kunne beskrive dig selv. Hvad er dine kompetencer, og hvordan kommer de til at give dig succes med virksomheden? Det er også en god idé at overveje sine svagheder, og finde ud af om det er noget, man kan kompensere for, eller om man skal have andre kræfter ind til den slags opgaver.

 

Find ud af, hvordan du når dine kunder

Nu skal du finde ud af præcis hvem, som dit produkt henvender sig til. Hvem er kernemålgruppen? Er der andre målgrupper udover den primære? At pinpointe sine målgrupper er noget af det allervigtigste. Det er nemlig dem, der skal købe dit produkt og i sidste ende give din virksomhed succes!

 

Når du kender din målgrupper, skal du lægge en plan for, hvordan du vil sælge produktet til dem. Altså en markedsføringsplan. Hvis du ikke selv er super skarp til markedsføring, er det en god idé at sætte sig grundigt ind i det eller eventuelt får hjælpe udefra, for det er en utroligt vigtigt del af både forretningsplanen, men også din virksomhed overlevelsessandsynlighed. Vær derfor skarp på, hvor og hvordan du vil nå ud til dine kunder, samt hvordan du vil overbevise dem om at købe netop dit produkt eller service.  

 

Så skal der snakkes økonomi

Du skal lave en sammenhæng økonomisk plan. Der er ingen vej udenom! Økonomi er fuldstændig centralt, når man skal bygge en ny virksomhed. Det bliver sådan set ved med at være helt centralt. Alt står og falder med økonomien, og derfor skal du lære dig selv at blive helt skarp på det – hvis du ikke allerede er det i forvejen. I din forretningsplan skal du lave en økonomisk fremtidsplan, der er realistisk og overskuelig. Det kommer til at være rigtig vigtigt, når du skal overbevise investorer.

 

Hvor store er drømmene?

Den sidste ting som du helt sikkert skal have med i din forretningsplan, er en plan for fremtiden. Den må gerne være ambitiøs og selvsikker, men den skal også have gang på jorden. Hvor ser du virksomheden henne om et par år og måske også længere end det. Ikke mindst hvordan er dine planer for ledelse af virksomheden for at nå hen til det mål. Denne del er en oplagt måde at tydeliggøre dit ambitionsniveau. Både over for dig selv, men selvfølgelig også over for dine kommende investorer.

 

Når du har styr på forretningsplanen, er din gode idé allerede ved at blive til virkelighed! Så er det bare med at kaste sig ud i livet som selvstændig.