Blog

Computer- og mobiltelefonteknologiens udvikling

Computer- og mobiltelefonteknologi er endnu ikke så gammelt, at man kan kalde det for retro, men da udviklingen går så stærkt som det gør, kan det være svært at skelne imellem, hvorvidt teknologien stadig kan kaldes moderne eller retro. Det afhænger af øjet, der ser. Generationerne, som er født før computer- og mobiltelefonens udvikling, vil stadig opfatte de første computere og mobiltelefoner som en forholdsvis ny opfindelse, mens andre teknologiske elementer som f.eks. TV’et kan have en mere nostalgisk værdi for de ældre generationer. Når unge i 20’erne i dag, som er vokset op med computerens- og mobiltelefonens teknologiske og udseendemæssige udvikling, tænker tilbage på deres første computer og mobiltelefon, sidder de med en nostalgisk følelse. For generationen født i 00’erne bliver de første computere og mobiltelefoner derimod karakteriseret som retro og gammel teknologi, som de har svært ved at betjene.

Computerens udvikling

Allerede i 1960’erne fandt computeren vej til markedet, men det var først i 1980’erne, at den begyndte at blive brugt i virksomheder og nogle hjem. Computeren blev lige så stille implementeret i virksomheder, der skulle bruge den med henblik på, at få et bedre overblik over opgaver, skrive opgaver hurtigere, og lave regnskaber på en nemmere måde. Derefter kom computeren ind i hjemmene, hvor man kunne bruge den til at arbejde hjemmefra, skrive opgaver til skolen, høre musik, og spille computerspil. Senere op igennem 1990’erne og 00’erne kunne man f.eks. bruge et CD-drev til at høre CD’er eller downloade musik på LimeWire eller BearShare. Efterhånden blev computeren også en mere normal del af folkeskolen, hvor eleverne skulle lære tifingersystemet og lære de forskellige skrifttyper at kende, for derefter at skrive en kort stil med en farverig overskrift med skygger på bogstaverne. De sociale medier kom til i form af MySpace, Arto, Twitter, LinkedIn, Facebook, osv. På de sociale medier udviklede man et internetsprog af diverse forkortelser og flere engelske ord blev brugt, som f.eks. ’C U l8er’ (See you later), ’OMG’ (Oh my god) og ’TTYL’ (Talk to you later).

De sociale medier blev i starten desuden brugt til at skrive hverdagsopdateringer om, hvad man havde lavet den pågældende dag eller ting man lige havde på hjerte på det tidspunkt. Det var på den måde præget af dagbogsagtige tanker, men har i dag udviklet sig til en mere nedtonet form for kommunikation på de sociale medier, som oftest foregår i private korrespondancer mellem folk man kender i virkeligheden. Statusopdateringerne er få, og hvis de endelige bliver skrevet offentligt på de sociale medier, er det oftest med henblik på hjælp til at finde bolig, arbejde eller andet, som netværket kan hjælpe med. I dag kan man ikke studere på gymnasiet eller universitetet, uden at skulle bruge en computer til at skrive noter, opgaver og eksamener. Computeren har erstattet hunden som menneskets bedste ven, der bliver brugt som en konstant hjælp i hverdagen til at finde information om alt, købe ting på nettet, skrive opgaver, lave powerpoint præsentationer til arbejdet, tjekke kontoen, sende og modtage e-mails og dokumenter fra det offentlige, osv.

Gamle og nye computerspil

Ofte forbinder man computerens udvikling med computerspil. Computerspil er noget, der kan bringe nostalgi hos unge såvel som ældre mænd, der går op i computerspil. De mest kendte, gamle computerspil er bl.a. Rayman, Super Mario, Bomberman, Donkey Kong, Doom, og Bubble Struggle. Det første spil med Rayman udkom i 1995 og gik ud på, at styre hovedpersonen Rayman igennem en række forhindringer. Det samme gjaldt Super Mario, som allerede udkom i 1985, og omhandlede den karakteristiske lille italienske figur Mario med det sorte overskæg, den røde kasket og de blå selebukser. Bomberman udkom i 1983 og gik ud på at føre figuren bomberman igennem en forhindringsbane, hvor murene skulle sprænges i stykker ved placeringen af en lille bombe. Donkey Kong udkom i 1981, hvor man skal styre Mario igennem en forhindringsbane, for at redde en prinsesse, som en abe har taget til fange. Doom blev udgivet i 1993 og er et skydespil, hvor man som spiller har førsteperspektiv og skal skyde rumvæsner. Bubble Struggle er et gratis spil, som blev udgivet i 2002 og går ud på at skyde bolde, imens banerne bliver sværere og sværere. I dag er det mere udbredt at spille spil som f.eks. FIFA, Counter Strike, Battlefield og Skyrim.

Derudover er apps på telefonen samtidig blevet mere populært, da man altid har sin mobiltelefon ved hånden og det derfor er nemt at tilgå et hurtigt spil. Pokemon Go kan bl.a. nævnes som et spil, der havde sin storhedstid i 2016, men allerede er interessen for dette spil dalet ikke mindre end et år senere. Dette spil var især populært, da det blev en sammenblanding af den virtuelle og den virkelig verden, i og med at man skulle fange pokemons i appen, der så ud til at være placeret et virkeligt sted, hvor man selv befandt sig.

Mobiltelefonens udvikling

Mobiltelefonen begyndte sin udvikling i 1973, da den første håndholdte mobiltelefon blev lanceret af Motorola. Den kom dog først ud til forhandlerne 10 år senere, og blev derfor ikke brugt før Motorola havde bygget telefonmaster til formålet. I 1989 kom Motorola med den såkaldte Motorola MikroTAC, som var en lettere og mindre udgave af mobiltelefonen, der fungerede som en klaptelefon. Motorola MikroTAC blev i 1996 til en mindre udgave, som fik navnet Motorola StarTAC. I 1999 kom den lille BlackBerry ud på markedet, som fungerede som en enkel tovejs personsøger, og blev i 2002 udviklet til en række smartphones. Gennem BlackBerry smartphones kunne man skrive e-mails og tekstbeskeder, hvilket mange forretningsfolk benyttede sig af. Sanyo var det første brand til at lancere en mobiltelefon med et indbygget kamera i 2002, hvilket der først var stor skepsis omkring, men endte med at blive et kæmpe hit. De fleste mennesker husker nok den tunge Nokia 3310, som var manges første rigtige mobiltelefon. På Nokia 3310 kunne man spille det populære spil Snake, som i dag har gjort mobiltelefonen populær igen og har medført stor efterspørgsel. De fleste mobiltelefoner er i dag højtudviklede smartphones og iPhones. Den første iPhone blev lanceret i 2007 og er siden da blevet udviklet flere gange, hvoraf de nyeste tæller både iPhone 8, iPhone 8 Plus og iPhone X, som alle blev lanceret i år 2017.