Blog

Alt hvad du skal vide om konverteringsoptimering

Alt hvad du skal vide om konverteringsoptimering

Har du nogensinde undret dig over, hvordan du konverterer de besøgende på din hjemmeside til kunder i din butik? Med nogle simple værktøjer kan du forvandle kliks til penge på bundlinjen. Konverteringsoptimering er en helt normal strategi, når man gerne vil sælge mere i sin webshop. Læs videre og lær mere om, hvordan du får flere kunder i din butik på nettet. 

Sidder du også daglig og holder øje med besøgstallet på din hjemmeside? Måske undrer du dig over, at alle besøgende ikke giver dig et højere salg? Det giver jo ikke nogen mening, tænker du, der må være en måde, hvorpå man kan trylle besøgende i webshoppen om til kunder i butikken. Men hvordan?

Konverteringsoptimering er svaret på dine bønner. Det er en strategi, hvormed du kan optimere forholdene på din hjemmeside, så kan du gøre det lettere for kunderne at finde og købe det, de gerne vil have. Jo lettere det er for dem at købe, jo bedre er det for dig og bundlinjen i din virksomhed.  

Det fungerer på den måde, at du får en ekspert eller fagkyndig til at vurdere din hjemmeside ud fra forskellige kriterier. Det kan blandt andet være at gøre siden mere lækker og indbydende med billeder. Brugerfladen kan optimere, så det føles let og brugervenligt at lægge noget i kurven. Du kan også lægge links til anmeldelser af dine produkter direkte ind og skabe mere troværdighed den vej. Jo mere troværdig din hjemmeside er, jo bedre er mulighederne for et salg.   

 

Hvorfor få lavet konverteringsoptimering?

Ja, hvad skal du bruge en konverteringsoptimering til? Det lyder simpelthen alt for avanceret. Det er det faktisk ikke. Konverteringsoptimering handler om at få flere kunder i butikken. Det handler om at udnytte den trafik, der går gennem din hjemmeside, så så mange besøgende som muligt foretager sig et salg, når nu de er der.

Lad os forestille os, at du har en café nede på hjørnet af gågaden. Der er mange, der går forbi din café, og helt naturligt er der mange, som kommer indenfor. Alligevel er der mange, der vælger at gå igen. Hvorfor bliver de ikke og køber noget? Det kan være frustrerende, når man som butiksejer bare gerne vil lave et salg.

Men hvis dine besøgende har svært ved at finde ud af, hvor de skal bestille henne, så går der ikke længe, før de går igen. Hvis der ikke er plads til at sidde ned og slappe af, så smutter de også hurtigt. Hvis de ikke føler sig godt taget imod, så er det ikke her, de skal drikke deres kaffe. Hvis de har en million forskellige slags kaffe at vælge imellem, så tager det også rigtig lang tid. En stavefejl på menukortet kan også få folk til at gå i skuffelse.

Konverteringsoptimering vil gøre det lettere for dine kunder at finde ud af, hvad de gerne vil have. Ikke nok med det, det er samtidig en strategi, der gør det let og enkelt for dine kunder at købe varen uden at føle sig presset til det. På den måde kan du pludselig få en konverteringsrate, der er dobbelt så høj, som den var tidligere, og det kan i princippet fordoble din omsætning.      

 

Hvad er en god konverteringsrate?

Konverteringsraten for danske virksomheder ligger godt og vel på 1-2%. Det betyder, at for hver 100 besøgende, du får på en hjemmeside, så er der 1 eller 2, der vælger at købe noget. Konverteringsraten kan skifte fra branche til branche, men det er en god indikator for, hvor man kan sætte ind henne. Konverteringsrate er derfor et vigtigt redskab til at finde ud af, hvilke forbedringer, du som indehaver af en webshop kan gøre dig.

En god konverteringsrate må derfor siges at være over gennemsnittet på 1-2%. Som sagt afhænger det meget af branchen, og du skal derfor gøre din research ordentligt, inden du sammenligner dine tal med andres. Til gengæld kan du også tænke for dig selv, at hvis du bare kan få en kunde mere pr. 100 besøgende, så har du faktisk øget din omsætning betragteligt. Så der er masser, du kan give dig i kast med for at forøge din konverteringsrate.

Noget, du kan gøre, er at opsøge Bo-we webbureau. De vil hjælpe dig med at optimere forholdene på din hjemmeside, så du langt om længe får omdannet nogle af dine besøgende til kunder. Der kan være mange ting at tage fat i, men med gode råd fra eksperterne hos Bo-we, så er du allerede godt på vej. Selvom de ikke har mange år på bagen, så har de ungdommens gejst og viden omkring nettet, der kan guide dig i den rigtige retning for dig og din webshop.