nternettet er ubarmhjertigt. Tweetet på X, hvor du blev kaldt boomer og beskyldt for mansplaining, fordi du udtalte dig over for en ung humaniorastuderende om, hvordan en fast vending på italiensk skal udtales, går aldrig væk. Det samme gør din rettelse af hende så heller ikke, kan man så sige. Alt kan deles med alle på få sekunder og går ikke engang nødvendigvis væk, når du selv sletter det igen.
Hvor højt kan du råbe?
Men internettet er ikke bare en ulykkelighedsmaskine, det tjener også et kommercielt formål. Det er de mange webshops bevis på, men nettet er selvfølgelig også et sted, hvor du kan gøre potentielle kunder opmærksomme på, at din virksomhed og dens produkter eller ydelser findes. Imidlertid skal du eddermame råbe højt for at overdøve dine konkurrenter og al den støj, internettet summer af.
Bliv vist tidligt i søgeresultater
Vil du gøre det godt online, hvad markedsføring gælder, skal du have fat i et SEO bureau. Og hvad er SEO så? Foldes denne forkortelse ud og oversættes til dansk, får du søgemaskineoptimering. Kort fortalt er SEO nogle metoder, du kan gøre brug af for at øge sandsynligheden for, at din virksomhed vises før andres i søgeresultater på Google, Bing eller sociale medier, når de søger på noget bestemt.
Bilforhandler Lystrup
Fx kan det være, at du sælger biler i Lystrup. Taster du ”bilforhandler Lystrup” ind i Google, kommer der flere resultater frem. Hvilke resultater Google har valgt at vise, og hvordan Googles algoritme har valgt at prioritere søgeresultaterne, er udtryk for, siderne øverst præsterer bedst på parametre som troværdighed, en brugervenlig grænseflade eller indhold, der er relevant for det, du søgte på.
Med det in mente kan det være fristende som bilforhandler i Lystrup at snyde ved at fylde sin side med tekst, hvor ”bilforhandler Lystrup” indgår en milliard gange, men SEO-folk har en bedre løsning.